Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Un projecte de la FPPUn projecte de la FPP
    Subscribe
    • Qui som
    • Cinema
    • Literatura
    • Música
    • Pensament
    • Teatre
    Un projecte de la FPPUn projecte de la FPP
    Portada » No és país per a grasses: Ozempic i el règim del body horror

    No és país per a grasses: Ozempic i el règim del body horror

    El glamur farmacològic ha trobat la substància miracle que arrasa en vendes pel seu ús no clínic. En un sistema on ser prim és , cada punxada referma l’obediència estètica
    Laura Casamitjanajulio 24, 20256 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Què passaria si existís una substància que prometés la teva millor versió? Potser que l’empresa comercialitzadora tanqués l’exercici del 2024 amb un benefici net de 13.535 milions d’euros, un 21 % més que l’any anterior. Que les seves vendes creixessin un 26 % i que convertissin la promesa de transformació corporal en un dels negocis més lucratius del moment.

    La farmacèutica danesa Novo Nordisk ha fet pública la seva comptabilitat anual amb dues dades clau: la venda del seu emblemàtic Ozempic va suposar ingressos de més de 16.000 milions d’euros (un 26 % més que el 2023), mentre que Wegovy —amb el mateix principi actiu— va incrementar la seva venda un 86 %, arribant als 7.800 milions. La fórmula comuna a ambdós medicaments és la semaglutida, concebuda originalment per controlar la glucosa en persones amb diabetis tipus 2. Tanmateix, el seu desviament massiu cap al mercat de la primor exprés ha revelat el seu veritable poder comercial: la capacitat d’apagar la gana, de fer creure al cos que ja no necessita res.

    Ozempic va ser aprovat als Estats Units el 2017 i a Europa el 2018, tot i que no va arribar a Espanya fins al 2019. El seu salt a la fama internacional no el va propiciar un assaig clínic, sinó una catifa vermella: la MET Gala del 2022, quan Kim Kardashian va revelar haver perdut set quilos en tres setmanes per poder-se enfundar el vestit original amb què Marilyn Monroe va cantar el “Happy Birthday” a JFK.

    L’efecte dòmino al passeig de la fama va fer que la substància es convertís en la més cobejada, només a l’abast d’aquella elit que va defenestrar l’eslògan buit del body positive en trobar la poció màgica: ¿qui necessita estimar-se tal com és? La joguina trencada de l’autoacceptació, amb les dietes miracle i les operacions bikini com a titellaires, torna on sempre ha pertangut: al poble. “Benvinguts a la gran nit d’Ozempic”, ironitzava la còmica Nikki Glaser en l’obertura dels últims Globus d’Or. Uns preus desorbitats —especialment als EUA— i l’accés dificultós al fàrmac han donat al producte aquest toc d’exclusivitat que necessiten les altes esferes del star system per perpetuar la seva estirp.

    Gros ric, gros pobre

    El llinatge aristocràtic canvia de forma i de contingut, però el seu mecanisme de construcció segueix intacte. Cap al 1300, Europa entra a la Baixa Edat Mitjana, un període marcat per fams, escassetat crònica d’aliments i crisis com la pesta negra. En aquell context de supervivència, la grossor era símbol d’estatus, salut i abundància. Era la prova de ser diferent, d’estar fora del perill de la misèria.

    George Vigarello, a Les metamorfosis del greix, explica com amb el desenvolupament de les societats occidentals es va produir un canvi de paradigma: “l’augment dels refinaments corporals, un major rigor amb les corbes, un rebuig i recel creixents envers la manca d’habilitat”. Contextualitzant com la modernitat europea va començar a denigrar les persones grasses, associant-les a una connotació burlesca, desmanegada, Vigarello apunta que “el gran volum era cada cop més lluny del refinament, mentre que la bellesa s’identificava cada cop més amb la primor, l’esveltesa”.

    A l’Occident del segle XXI, una capsa de quatre donuts costa 2,80 €. L’abundància ja no distingeix, sinó que uniformitza. El nou privilegi és tenir temps per dissenyar menús, diners per omplir el carro amb kale i salmó salvatge i poder anar a crossfit. La primor —erròniament assumida com a sinònim de salut— és una qüestió de classe: requereix recursos, planificació, autocontrol. Com va demostrar el heroin chic dels 90 i la proliferació dels trastorns de conducta alimentària, l’elit ja no reafirma el seu poder omplint la taula, sinó buidant el plat. En aquest sistema, Ozempic és clau: pirateja l’equació esforç–mèrit–sacrifici amb una punxada setmanal.

    Monstro Elisasue

    Nàusees, vòmits, diarrea, dolor abdominal, restrenyiment. Són alguns dels efectes secundaris de l’Ozempic. Però n’hi ha un altre, més profund: el cos comença a desaparèixer. No només per pèrdua de pes, sinó per pèrdua d’identitat. Tal com teoritza la sociòloga Esther Pineda a Bellas para morir: estereotipos de género y violencia estética contra la mujer, “els cànons de bellesa que han estat creats pels homes i exigits a les dones en el context d’una societat patriarcal no són inofensius, ans al contrari, són letals, ja que porten les dones al complex, a la por, al pànic, a l’ansietat i a la depressió pel seu aspecte físic; és a dir, les aniquilen simbòlicament i físicament”.

    Kim Kardashian dixit: “Menjaria merda si això em mantingués jove”. Una ha d’estar disposada a tot en un món on el cos femení ha estat històricament tractat com un problema a resoldre, una superfície a corregir, un símbol a disciplinar. Allò personal es converteix en quirúrgic, allò íntim en farmacològic. En aquest context, el body horror ha emergit durant l’última dècada com una de les formes més lúcides amb què les cineastes han narrat l’espant inscrit a la pell.

    La directora Coralie Fargeat ho encarna a La substància, una distopia on el cos femení és víctima i producte alhora. Elisabeth Sparkle (Demi Moore), estrella televisiva d’aeròbic, és acomiadada el dia que fa 50 anys. S’injecta un líquid experimental que la transforma en Sue (Margaret Qualley), la seva versió rejovenida, esvelta, desitjable. Alterna entre ambdues identitats, però cada canvi de cos deteriora la seva jo original, cada cop més decadent, més ignorada, més maltractada, més deshumanitzada, relegada a ser un contenidor, una mena de mirall de Dorian Gray. L’horror no és a l’experiment, sinó en la seva lògica. El body horror ja no és un subgènere, és el sistema operatiu, una estructura que fonamenta les nacions sota el mateix lema fundacional: no és país per a grasses.

    Ozempic és instrumentalitzat, convertit en un dispositiu més del règim biopolític masclista cimentat en el mandat de la bellesa, que per a Pineda és “construït i imposat amb finalitats polítiques, econòmiques, socials i comercials, en el context d’una societat patriarcal que considera la dona un objecte i un sistema capitalista que la considera un negoci; que exigeix i promou en les dones la modificació estètica i corporal, i que les indueix a estar belles per morir”.

    “Com que en el circ del règim binari heteropatriarcal a les dones els correspon el paper de bella i de víctima i jo no era ni em sentia capaç de ser cap de les dues coses, vaig deixar de ser una dona”, escriu Paul B. Preciado a Jo soc el monstre que us parla. En aquest mateix circ, Ozempic no és només un fàrmac, és un guió. Un que castiga la presència, glorifica l’obediència i ofereix un lloc només a qui s’esborra sense deixar cicatriu. L’odi a un mateix no és un efecte secundari, és el principi actiu. Elisabeth i Sue són les mateixes violències, l’eterna promesa de la teva millor versió, del cos perfecte i de l’hostilitat que el sosté. El cos que emergeix d’aquesta alquímia —perfecte, esvelt, obedient— no és una versió millor: és un Frankenstein amb baby face surgery.

    Autor

    • Laura Casamitjana
      Laura Casamitjana

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleEl Primavera Sound consolida Barcelona com a cap de cartell internacional
    Next Article La fe en l’escriptura i altres formes d’estimar sense proves
    Laura Casamitjana

    Related Posts

    Radiografia d’una Motomami

    julio 24, 2025

    Lucía Victoria G. Duque: «Quan una societat viu dècades i dècades de guerra, la cultura acaba transformant-se»

    julio 24, 2025

    Els macro festivals, o l’expressió pop del capitalisme més brutal

    julio 24, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    Instagram Facebook Telegram Bluesky RSS
    © 2025 cultures.cat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Siempre activo
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Màrqueting
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Administrar opciones Gestionar los servicios Gestionar {vendor_count} proveedores Leer más sobre estos propósitos
    Veure preferències
    {title} {title} {title}